Den offentlige finansiering af Øresunds faste jernbaneforbindelse i Danmark og Sverige undersøges af kommissionen med statsstøtte.
Europa-Kommissionen har fastslået, at den model med statsgarantier, som Danmark og Sverige har implementeret for at etablere den faste Øresundsbaneforbindelse, ikke udgør ny støtte i henhold til EU’s statsstøtteregler. Derudover fandt kommissionen, at Danmarks skattestøtte var uforholdsmæssig og ikke i overensstemmelse med traktaten. Den uforenelige støtte, herunder renter, skal nu inddrives af Danmark.
Kommissionens rapport
Efter en klage fra et færgeselskab fandt Kommissionen i oktober 2014, at Danmark og Sverige støttede det konsortium, der ejer og driver den faste Øresundsjernbaneforbindelse, Øresundsbro Konsortiet I/S, i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler.
Efter en klage fra et færgeselskab fandt Kommissionen i oktober 2014, at Danmark og Sverige havde støttet det konsortium, der ejer og driver Øresunds faste jernbane, Øresundsbro Konsortiet I/S, i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler.< br>< br>De lån, konsortiet optog for at finansiere forbindelsen, modtog statsgarantier fra Danmark og Sverige. Endvidere nyder koncernens danske moderselskab, A/S Øresund, godt af særskilt skattemæssig behandling af aktivafskrivninger og skattemæssige tab.
I september 2018 annullerede Retten Kommissionens afgørelse fra 2014, blandt andet af proceduremæssige årsager. . grunde. Retten fandt, at Kommissionen burde have gennemført en formel undersøgelse for grundigt at gennemgå statsgarantierne og særlige skattemæssige incitamenter, før den traf en beslutning om statsstøtte. I februar 2019 indledte Kommissionen en tilbundsgående undersøgelse efter Rettens afgørelse.
Kommissionen revurderede begge foranstaltninger i overensstemmelse med artikel 107 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (“TEUF”). På grundlag af sin dybdegående vurdering konkluderede Kommissionen som følger:
Statsgarantierne fra Danmark og Sverige udgør statsstøtte. Dette tilskud ydes til at støtte investeringer i en fast forbindelse, der vil blive drevet kommercielt. Men fordi støtten blev ydet i 1992, længe før klagen blev indgivet, og før Sverige blev medlem af EU, blev støtten anset for at eksistere, og det var derfor ikke nødvendigt for Kommissionen at foretage en forenelighedsvurdering. br>De særlige skattemæssige incitamenter udgør kun en del af den nye statsstøtte. Nogle af disse særlige skattebestemmelser blev givet mere end 10 år før klagen blev indgivet. Selv om de danske skatteregler har ændret sig flere gange siden 1992, har de gældende regler for A/S Øresund desuden ikke altid været mere gunstige. Derfor betragtes den særlige skatteordning kun som ny støtte i en vis periode. I disse perioder var disse foranstaltninger uforenelige med statsstøttereglerne, fordi de ikke var forholdsmæssige. Danmark skal nu trække uforenelig bistand tilbage.
Skriv anmeldelse